FAQ2022-09-20T22:13:20+02:00

U vraagt, wij geven antwoord.

FREQUENTLY ASKED QUESTIONS

Wat is een Overlijdensakte?2022-02-08T21:17:12+01:00

Een Overlijdensakte is een authentiek stuk waarmee je kan aantonen dat iemand is overleden . De akte van overlijden wordt opgemaakt door de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand der plaats, alwaar de persoon is overleden.

Inhoud van een Overlijdensakte(Art. 45 S.B.W.)

In de akte van overlijden zullen bevatten:

  • De naam, de voornamen, de ouderdom, het beroep en de woonplaats van de overledene, mitsgaders de dag en het uur van overlijden;
  • De naam en de voornamen van de andere echtgenoot, indien de overledene getrouwd of getrouwd geweest was en indien de overledene meermalen was getrouwd, de namen en de voornamen van de echtgenoten;
  • De naam, de voornamen, de ouderdom, het beroep en de woonplaats van de aangever en der partijen, zo die er zijn.

Aangifte van overlijden(Art. 43 S.B.W.)

De aangiften van overlijden in het district Paramaribo zullen moeten worden gedaan binnen vier en twintig uur na het sterfgeval. Zondagen en daarmee gelijkgestelde dagen worden niet meegerekend. In de buitendistricten wordt het voor het doen van aangiften, een termijn van zestien(16 dagen na overlijden gehanteerd mits ondertekend door de aangever en twee getuigen. De schriftelijke opgave wordt door de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand gewaarmerkt en als zijn bijlage achter zijn register gevoegd. Is de wettelijke termijn verstreken, dan kan de aangifte alleen worden gedaan met machtiging van de Procureur Generaal. Wanneer het blijkt dat de overledene elders zijn woonplaats heeft gehad, zal de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand een overlijdensakte doen toekomen aan die van de laatst bekende woonplaats van die overledene, teneinde in de registers aldaar te worden ingeschreven.

Opvragen documenten uit Suriname2020-12-28T14:33:33+01:00

Laat All Vidya u helpen met het opvragen van onder andere de volgende documenten / uittreksels uit Suriname :

  • Uittreksel: Bewijs van inschrijving in het Bevolkingsregister
  • Attestatie de Vita (binnen- en buitenland): Verklaring van in leven zijn.
  • Bewijs van inschrijving: Bewijs van inschrijving in het Bevolkingsregister met vermelding van datum van inschrijving.
  • Verklaring van ex-Nederlanderschap: Verklaring van het bezit van de Nederlandse nationaliteit tot 25 november 1975
  • Burgerlijke Staat: Verklaring van ongehuwd, gehuwd, gescheiden, weduwe/weduwnaar zijn.
  • Nationaliteitsverklaring: Verklaring waaruit de Surinaamse nationaliteit blijkt.
  • Historische verklaring: Verklaring waaruit de verschillende adressen van inschrijving in het Bevolkingsregister (met vermelding van de datum van inschrijving op het adres) blijken.
  • Verklaring Omtrent Gedrag (VOG)
Wat is een Huwelijks akte?2022-02-08T21:16:47+01:00

Een Huwelijksakte is een authentiek stuk waarmee je kunt aantonen dat er een wettelijke verbintenis heeft plaatsgevonden van twee personen. Het is een bewijs – waarin een huwelijk wordt vastgelegd. Nadat de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand zijn verklaring der partijen heeft afgelegd, zal hij in naam der wet verklaren dat het echtpaar aan elkaar verbonden is en dat wordt opgemaakt in de daartoe bestemde register.

Inhoud van een huwelijksakte (Art.37 S.B.W.)

In een akte der Huwelijken wordt vermeld:

  • De namen, voornamen, de ouderdom, de geboorteplaats, het beroep en de woonplaats der echtgenoten en wanneer zij tevoren gehuwd waren, de namen en de voornamen van de vroegere echtgenoten;
  • Hun staat van meerderjarigheid of minderjarigheid;
  • De namen, voornamen, het beroep en woonplaats van hun ouders;
  • De toestemming van de ouders, voogd of toeziende voogd, ofwel verlof van de rechter;
  • De tussenspraak van de rechter, zo die heeft plaatsgehad;
  • De gedane huwelijksafkondiging, ter plaatse waar die vereist wordt en in geval van stuiting, de opheffing daarvan;
  • De verklaring der partijen om elkander als echtgenoten aan te nemen en de uitspraak van hun echtvereniging door de openbare ambtenaar;
  • De erkenning van natuurlijke kinderen, zo die plaats heeft gehad.
Wat is een Erkennings akte?2020-12-28T12:51:29+01:00

Een erkennigsakte is een authentiek stuk dat aangeeft wie een kind heeft erkend. Hierdoor draagt het kind de naam van vader/erkenner. De akte van erkenning wordt opgemaakt door de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand, volgens haar dagtekening,die in het daarvoor bestemde register moet worden ingeschreven en van die erkenning moet melding worden gemaakt op de kant van de akte van geboorte van het desbetreffende kind(eren).

Inhoud van een Erkennings akte (Conform een Erkennings Akte) (Art. 30 lid 1. S.B.W.)

In de akte van Erkenning zal worden vermeld:

  • Het jaar, de dag en de plaats van erkenning;
  • De namen, voornamen, de ouderdom, de geboorteplaats, het beroep van de erkenner;
  • De namen, voornamen, datum en jaar van geboorte van de kind(eren);
  • De namen, voornamen, de ouderdom, de geboorteplaats, het beroep van de moeder;
  • Toestemming van de meerderjarige kinderen;
  • Toestemming van de moeder.
Wat is een Geboorte akte?2020-12-28T12:50:57+01:00

Een geboorteakte is een authentiek bewijs dat wordt opgemaakt door een plaatselijke ambtenaar van de Burgerlijke Stand naar aanleiding van de geboorte van een kind.

Inhoud van een geboorte akte(Art. 23 S.B.W.)

In de akte van de geboorte zal worden vermeld:

  • Het jaar, de dag, het uur en de plaats van geboorte;
  • Het kunne van het kind en de voornamen, welke hetzelve zullen worden gegeven;
  • De namen, voornamen, het beroep en de woonplaats der ouders;
  • De namen en voornamen, de ouderdom, het beroep en de woonplaats van de aangever en der getuigen, zo die er zijn;
Hoe kan ik mijn PIO-Card omzetten naar de OCI-Card?2022-09-12T12:52:57+02:00

Laat All Vidya u helpen om uw PIO-Card om te zetten naar de OCI-Card.

De PIO-Card wordt niet meer uitgegeven en All Vidya helpt u graag met het omzetten.

Notificatie PIO card scheme is no longer in existence : PIO Card scheme has been withdrawn and vide Gazette Notification No. 26011/01/2014-IC.I dated 09.01.2015 (http://www.egazette.nic.in/WriteReadData/2015/162411.pdf)

Wanneer moet ik mijn OCI-Card verlengen?2021-01-13T17:14:15+01:00

– Indien u uw paspoort heeft verlengd.

– Indien er wijzigingen zijn in uw persoonsgegevens zoals : verhuizing, burgerlijke staat, beroep o.i.d.

Wat zijn de voorwaarden om voor een Toeristen Visum in aanmerking te komen?2018-10-16T13:05:27+02:00

U dient aan een aantal voorwaarden te voldoen om voor een Touristen Visum in aanmerking te komen:

  • Uw paspoort dient bij aankomst nog minimaal 6 maanden geldig te zijn.
  • Uw paspoort bevat nog minimaal 2 lege visumpagina’s.
  • Het visum is alleen geldig bij aankomst op de luchthavens: Ahmedabad, Amritsar, Bagdogra, Bengaluru, Calicut, Chennai, Chandigarh,Cochin, Coimbatore, Delhi, Gaya, Goa, Guwahati, Hyderabad, Jaipur, Kolkata, Lucknow, Mangalore, Mumbai, Nagpur, Pune, Tiruchirapalli, Trivandrum, Varanasi en Vishakhapatnam en de zeehavens Cochin, Goa en Mangalore.
  • Het visum is niet geldig voor aankomst over land.
  • U mag India verlaten via alle Immigration Check Posts (ICPs).
  • Bij aankomst worden biometrische gegevens (vingerafdruk en irisscan) bij u afgenomen.
  • Reisbescheiden met retourdatum zijn vereist.
  • Geen toegang tot beschermde- of cantonmentgebieden.
  • Het visum dient uitgeprint meegenomen te worden.
Belangrijke informatie over reizen met kinderen.2018-10-16T13:08:42+02:00

Indien u reist met minderjarige kinderen dient u rekening te houden met een aantal extra regels. Kinderen moeten een eigen reisdocument hebben en mogen niet meer bijgeschreven staan in het paspoort van de ouders.

De Koninklijke Marechaussee voert uitgebreide controles uit om mogelijke internationale kinderontvoeringen te voorkomen.

Reist u met een kind naar het buitenland waarover u gezamenlijk het gezag heeft of waarover u geen gezag heeft? Dit formulier kunt u gebruiken om aan te tonen dat u toestemming heeft van de personen die het gezag over het kind hebben om met het kind naar het buitenland te reizen.

Meer informatie kunt u vinden op de website van de Rijksoverheid.

Ik heb een PAN-registratie, en nu?2018-10-16T13:15:19+02:00
  • Vermeld het PAN nummer op alle facturen aan uw Indiase klanten.
  • Stuur uw Indiase klanten een scan van uw PAN kaart.

Vraag na afloop van het Indiase financieel jaar (eindigt op 31 Maart) een TDS-certificaat op bij uw Indiase klanten.

Hierop staat vermeld hoeveel TDS uw klant namens u heeft afgedragen. Dit certificaat kunt u als aftrekpost gebruiken bij de VPB-aangifte of inkomstenbelasting in Nederland.

U hoeft immers geen belasting te betalen over de TDS die u al heeft afgedragen in India. Dit is allemaal vastgelegd in de DTAA (Double Taxation Avoidance Agreement) die Nederland en India met elkaar overeen zijn gekomen.

Zijn er nadelen aan het hebben van een PAN-registratie in India?2018-08-06T09:25:25+02:00

Nee, deze registratie heeft geen nadelen of invloed op andere zaken.

Wat betekent TDS?2018-10-16T13:17:14+02:00

TDS is een afkorting voor Tax Deducted at Source. TDS is een voorbelasting die Indiase bedrijven welke buitenlandse dienstverleners inhuren, moeten inhouden op de facturen van deze buitenlandse dienstverleners en afdragen aan de Indiase belastingdienst. De Indiase klant is verplicht om TDS in te houden indien de buitenlandse dienstverlener geen eigen vestiging in India heeft. Behalve voor technische dienstverleners (onderhoud en installatie), geldt dit bijvoorbeeld ook voor design- en advieswerkzaamheden.

Heb ik een PAN-registratie nodig?2018-10-16T13:18:23+02:00

Het is verstandig om een PAN-registratie aan te vragen wanneer u diensten verkoopt aan Indiase klanten. Zonder PAN Card moet uw Indiase klant namelijk 20% TDS inhouden en afdragen aan de Indiase belastingdienst. U krijgt dan slechts 80% van uw factuurbedrag betaald door uw Indiase klant. Indien u wel in het bezit bent van een PAN-registratie bedraagt het TDS-tarief nog maar 10%.

Let op: dit geldt alleen voor dienstverlening, niet voor de verkoop en export van fysieke producten / goederen.

Wat is een PAN Card?2018-08-06T09:23:16+02:00

PAN staat voor Permanent Account Number. Net als in Nederland wil de Indiase belastingdienst graag zien welke bedrijven zakendoen met elkaar. Een PAN nummer is in feite het Indiase equivalent van het Nederlandse omzetbelastingnummer. Een PAN-registratie is verplicht voor Indiase bedrijven en optioneel voor buitenlandse exporteurs en dienstverleners die zakendoen met India.

Wat te doen bij verlies OCI Card?2021-01-13T17:14:53+01:00

Bij verlies van uw OCI-Card is het verstandig direct actie te ondernemen. Uw OCI-Card is immers een rechtsgeldig document dat u toegang geeft tot India. Misbruik door een ander kan consequenties hebben. Om dit te beperken neem direct contact met All Vidya op zodat wij het in orde kunnen maken voor u.

Omdat het hier gaat om verlies, en tijd een factor is, stuur All Vidya een Whatsapp bericht.

Hoe gebruik te maken van de diensten?2021-01-13T17:15:12+01:00

Na een aanvraag zal All Vidya contact met u opnemen. Na een intakegesprek zal de eerste fase starten met een opdrachtomschrijving, een termijn schatting en een inschatting van de kosten (met betaal afspraken). Na bevestiging van deze opgave (via e-mail) zal de opdracht worden aangenomen en in gang worden gezet.

Wie kan een OCI Card aanvragen ?2021-01-13T17:15:29+01:00

Voorheen konden alleen 1e t/m 4e generaties Hindoestanen en 5e generatie Hindoestanen onder de 18 jaar in aanmerking komen voor de OCI-Card

Vandaag is het ook voor 5e en 6e generatie Surinaamse Hindoestanen in Nederland mogelijk om een OCI card aan te vragen.

Kunt u het antwoord hier niet vinden, stel dan de vraag aan mij
Sharda, All Vidya
Jouw voornaam
Veld is verplicht!
Veld is verplicht!
Je achternaam
Veld is verplicht!
Veld is verplicht!
Jouw e-mailadres
Veld is verplicht!
Veld is verplicht!
Stel ons al uw vragen ...
Veld is verplicht!
Veld is verplicht!
Informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens
All Vidya gebruikt de door u verstrekte persoonsgegevens alleen om uw verzoek te behandelen. Uw informatie wordt bij de aanvraag gedeeld met betrokken instanties en niet met derden gedeeld.
Veld is verplicht!
Veld is verplicht!
Ga naar de bovenkant